Facebook är den populäraste sociala medieplattformen och den fortsätter fortfarande att öka i alla grupper utom åldersgruppen upp till 16 år (där är Snapchat och Instagram mest populära). Det här kan man läsa i den senaste versionen av den årliga rapporten Svenskarna och internet. Yngre personer verkar ha ett större behov av att umgås i slutna forum medan vi äldre gärna gapar ut vår budskap, om inte till hela världen så i alla fall till hela bekantskapskretsen på en gång.

På Facebook finns möjligheten att rikta sina budskap, att skapa speciella listor eller grupper och på så vis välja vem som ska se att jag har varit på konferens och vem som ska se att barnen har lärt sig cykla. Hur många använder den funktionen? Utan att googla rätt på statistik här så får jag för mig att det är ganska få? Själv har jag gjort det några enstaka gånger. Jag har en lista kallad ”nära vänner” som jag skapade någon gång när jag var på semester och ville dela med mig av semesterbilder men samtidigt inte ville basunera ut för alla avlägset bekanta att vi var bortresta.

Borde man använda den här funktionen mer? På workshopen som jag var på i onsdags så tipsade man om funktionen och en av personerna där använder tydligen detta frekvent och delar olika budskap till olika mottagare. Hon var lite yngre. Är det samma sak här att de unga är mer sparsamma med att berätta allt för alla?

En av grundteserna i bra kommunikation är förstås att välja vem som är din målgrupp och anpassa budskapet. Ni vet, kastar man hundra bollar rakt ut i luften så har man tur om någon fångar ens en och ännu mer tur om det var rätt person som fångade rätt boll. Samma sak med kommunikation, det är bättre att välja ett budskap och försöka rikta det till rätt personer än att skrika ut det man vill säga med megafon och hoppas att någon vill lyssna.

Jag tror att det ligger dels någon slags fåfänga och dels någon slags osäkerhet bakom vårt beteende att inte målgruppsanpassa vad vi skriver på Facebook. Man törs inte rikta budskapet för det känns otroligt att någon alls ska vara bry sig om vad lilla jag har att säga, samtidigt så hoppas vi någonstans innerst inne att vi ska vara intressanta för allt och alla. Sedan är det ju det där med att folk är så snikna och smyger runt på Facebook utan att gilla och kommentera, hur ska jag då veta att de vill ha mina uppdateringar? 😜

Advertisements