Jag gjorde nyss en mycket snabb bildanalys på Destination Eskilstunas nyhetsrum på Mynewsdesk. På våra publicerade bilder fick jag det till exakt lika många kvinnor som män (om jag inte räknade med en bild med 11 fotbollsspelare på samma bild). Det är inte så att vi brukar räkna och lägga upp varannan, att det blev samma antal är en slump med botten i att vi vill kommunicera och agera inkluderande. Men det som är mest intressant med detta är att när jag först kollade igenom bilderna utan att räkna, så tänkte jag spontant att det var många fler kvinnor. Klassiskt misstag som bygger på invanda föreställningar, vi är så vana att se män i media.

Som kommunikatör så vill man nog gärna tro att man jobbar med inkluderande kommunikation och på Destination Eskilstuna har det alltid varit vår utgångspunkt. Det är faktiskt inte så lätt som man kan tro, upprepade gånger har vi gjort bildbeställningar där vi uttryckligen bett om mångfald men fått tillbaka kärnfamiljer och cis-personer av nordisk härkomst. Men jag inser ödmjukt också att vi är så matade med stereotyper att vi inte reagerar när ojämställdhet sker mitt framför näsan på oss, idag fick jag dubbla påminnelser, både av Johanna Lundin som pratade om Inkluderande kommunikation på Stora Marknadsföringsdagen här i Eskilstuna och av  Fredrik Hillerborg när den här videon dök upp i flödet. Klicka och kolla, intressant både för kommunikatörer och andra!

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgendertimer%2Fvideos%2F732541886897709%2F&show_text=0&width=560

P.S. Även om analysen när det gäller könsfördelning i nyhetsrummet var bra, så har vi en del att jobba på på andra områden.
P.P.S Jag ber om ursäkt om ni bara ser en ful Facebooklänk som ingen någonsin kommer att våga klicka på här ovan (gör det, det är bara en länk till filmen, annars sök upp GenderTimer Casefilm), i min förhandsgranskning så ligger filmen fint i en iframe men den verkar sluta fungera vid publiceringen 😦
